CRM-systeem

Een CRM-systeem is ontzettend handig, want het helpt je orde te creëren en een mooi overzicht te krijgen van je klantinformatie. Dit zorgt ervoor dat jij meer gestructureerd kunt werken met je relaties. Alleen, wat betekent dit precies voor jou, en hoe kun je dit systeem in jouw voordeel gebruiken? Wij vertellen het je in dit artikel.

Tijd besparen met een compleet klantoverzicht

Het CRM-systeem verzamelt alle klant- en bedrijfsinformatie handig op één plek. Dit is ideaal, want zo kun jij als verkoper je tijd besteden aan dingen die voor jou echt belangrijk zijn: communiceren met de klant. Op deze manier hoef je geen tijd meer te verspillen met het zoeken naar informatie in verschillende bestanden of dit aan collega’s na te vragen. Het enige dat je hoeft te doen is de klant op te zoeken in het systeem en je krijgt meteen een overzicht te zien.

Verkopen stimuleren en deals afronden

Uiteraard is het zorgen dat verkoopgesprekken ergens naar leiden jouw taak, echter is het soms moeilijk te bepalen hoe je de volgende stap moet zetten, zeker als het gaat om het sluiten van een deal. Het CRM-systeem kan je hierbij begeleiden en ervoor zorgen dat je altijd weet wat de volgende stap is.

Ook is het mogelijk toekomstige activiteiten in te plannen in het systeem, waarbij je een herinnering krijgt als het tijd is om een verkoopgesprek te voeren, een vergadering in te plannen of een offerte te versturen.

Automatische meldingen van het CRM-systeem

Het sluiten van een deal is uiteraard een heerlijk gevoel, en dat wil je waarschijnlijk ook delen met baas of collega’s. dit kan heel eenvoudig! Door het CRM-systeem te koppelen aan één van de interne communicatiekanalen, zoals bijvoorbeeld je e-mail, Workplace of Slack. Door dit te doen worden er automatische meldingen gestuurd op het moment dat jij een deal hebt gesloten. Uiteraard bepaal je hierbij zelf welke informatie er wel of niet wordt verzonden. Zo kun je instellen dat er wordt vermeld wie het project heeft ingezet, wat de naam is van de klant en de waarde van de deal.

Meerdere deals tegelijk beheren

Iedereen weet dat het niet makkelijk is om meerdere kansen tegelijk te beheren, gesprekken en offertes bij te houden en alle bijkomende werkzaamheden. Dit kan een stuk eenvoudiger gedaan worden met het CRM-systeem. Het systeem kan namelijk het overzicht houden over je bedrijf en je daarnaast herinneringen geven wanneer je bijvoorbeeld bent vergeten contact op te nemen met een klant, of een offerte op te volgen.

Telefoongesprekken voeren met het CRM-systeem

Wanneer je gebruik maakt van een telefooncentrale doe je er goed aan deze aan te sluiten op het systeem. Belt een contactpersoon je, dan ontvang je namelijk meteen alle informatie die bij deze klant hoort. Daarnaast kun je ook vanuit het systeem bellen met een contactpersoon. Dit is erg handig, want zo hoef je niet zelf lange telefoonnummers in te voeren of de contactenlijst door te zoeken.

Lees ook: In tech-aandelen beleggen

LAAT EEN REACTIE ACHTER

Please enter your comment!
Please enter your name here