zoekmachine

Vraag jij je wel eens af hoe zoekmachines nu eigenlijk precies werken? Hoe zij jou, op iedere zoekterm die je invoert, de resultaten tonen die het best passen bij wat je zoekt? Of misschien sta je juist wel ‘aan de andere kant’, en vraag je je als eigenaar van een website af hoe je ervoor kunt zorgen dat zoekmachines je site nu eindelijk eens oppikken, omdat hij nauwelijks in de resultaten wordt getoond. Hoe zoekmachines precies werken, dat is een goed bewaard geheim. Hoe je ze een beetje kunt helpen, dat is wel redelijk goed bekend.

Doe het ze maar eens na

Het internet telt tegenwoordig een bijna ontelbaar aantal websites over werkelijk alle onderwerpen die je maar kunt verzinnen. Zoek je een bepaald product, dan zijn er altijd meer dan genoeg winkels waar je het kunt kopen. En informatie over bepaalde onderwerpen is er ook altijd in overvloed.

Als gebruiker van een zoekmachine leer je al snel dat je het best zo specifiek mogelijk kunt zijn in je zoekopdracht. Zoek je een nieuwe winterjas en begin je met dit woord als zoekterm aan je zoektocht, dan kun je lang bezig zijn. Specificeer je het direct naar ‘groene winterjas voor mannen’, dan krijg je al veel betere resultaten te zien.

Zoekmachines kunnen in een fractie van een seconde op basis van de woorden die jij invult de meest relevante resultaten laten zien. Doe het ze maar eens na, oneindig veel keren per dag, voor bezoekers over de hele wereld, ontelbaar veel websites doorzoeken. De enige manier waarop dat lukt zijn hele grote servers en slimme algoritmes.

Hoe werkt het dan?

Hoe die algoritmes precies werken, dat gaat geen zoekmachine je vertellen. Ze zijn het resultaat van veel onderzoek en investeringen, logisch dus ook wel. Dat het belangrijk is dat je op je website de juiste keywords gebruikt en ervoor moet zorgen dat er ook op andere sites naar jou gelinkt wordt, dat is wel duidelijk. Door een goede SEO tactiek, door bij het samenstellen en onderhouden van je websites de zoekmachines minimaal in je achterhoofd te houden, zorg je ervoor dat je zo goed mogelijk wordt gevonden. Search Engine Optimization, noemen we dat.

Houd hierbij echter ook SEA in gedachten. In zoekmachines kun je namelijk niet alleen ‘toevallig’ getoond worden, je kunt op bepaalde zoektermen ook gegarandeerd getoond worden door het inkopen van advertentieruimte. Wil je veel traffic uit zoekmachines halen, dan is goed gebruik van zowel SEO als SEA eigenlijk onmisbaar. Net als experts die je hierbij kunnen helpen, want we hebben het hier over een vak apart. Een investering op dit gebied verdient zichzelf vaak al snel weer terug!

LAAT EEN REACTIE ACHTER

Please enter your comment!
Please enter your name here