Het klinkt zo aantrekkelijk; een webshop starten vanuit huis en op die manier vanuit je luie stoel geld verdienen. Je hebt als ondernemer veel vrijheid en daarnaast zijn de opstartkosten niet heel hoog. Maar, hoe begin je met een webshop en hoe bereik je de juiste kopers? Dat laten wij je in dit artikel zien.
Kies je niche
Je doet er goed aan je te onderscheiden van de concurrentie met een niche. Neem als voorbeeld kleding. Er zijn heel veel webshops die kleding aanbieden en dus is de concurrentie vrij hoog. Maar wanneer jij je bijvoorbeeld richt op kleding met een maatje meer, of kleding voor mensen met lichamelijke beperkingen, is de concurrentie al veel minder groot. Een andere optie op je te onderscheiden is door de service die je aan kunt bieden, bijvoorbeeld gratis verzending.
Kies de juiste bedrijfsnaam
Een bedrijfsnaam moet goed en herkenbaar zijn, maar daarnaast moet hij ook makkelijk te onthouden zijn. Nog belangrijker is het, dat de bedrijfsnaam nog niet bezet is. Een goede bedrijfsnaam laat direct zien wat je aanbiedt, of welke doelgroep je hiermee wilt aanspreken.
Registreer je bedrijf, en koop producten in
Je kunt pas echt met je bedrijf beginnen op het moment dat hij geregistreerd staat bij de Kamer van Koophandel. Zodra je dat geregeld hebt, kun je de producten gaan inkopen. Een inschrijving is zo geregeld; via de website van de KvK kun je het inschrijfformulier invullen en een afspraak maken op het kantoor. Voordat je dit doet moet je wel weten wat je bedrijfsnaam gaat worden, welke producten je gaat verkopen en wat de ondernemingsvorm wordt.
En dan het inkopen. Het is belangrijk dat je een duidelijk beeld hebt van de marge op je producten wanneer je op zoek gaat naar een goede leverancier. Dit kun je bepalen door rekening te houden met de inkoop-, opslag- en verzendkosten. Daarnaast kijk je ook naar de prijzen van je concurrentie.
De juiste software
Wanneer je een webshop begint, is de software die je gebruikt de basis. Maar het aanbod hierin is groot, zowel in de prijs als in de mogelijkheden. Wat belangrijk is, is dat je ervoor zorgt dat de software die jij kiest ook in de toekomst nog relevant is. bijvoorbeeld wanneer je verwacht dat je veel terugkerende klanten krijgt. Je zou dan kunnen kiezen voor een spaarprogramma. Door nu een software te kiezen die dat ondersteunt, hoef je straks niet over te stappen om dat spaarprogramma mogelijk te maken.
De betaalmethoden
iDeal wordt verreweg het meeste gebruikt in Nederland, maar toch zijn er ook mensen die graag op een andere manier willen betalen. Daarom doe je er goed aan verschillende betaalmethodes aan te bieden. Daarnaast zijn webwinkeliers verplicht in ieder geval één manier aan te bieden om achteraf te betalen.
zorg ervoor dat je gezien wordt
je zou denken dat je er goed aan doet te wachten totdat de klanten naar jou toe komen, maar dit is niet zo. Zorg ervoor dat je goed vindbaar bent op Google en andere zoekmachines en overweeg om te gaan adverteren. Daarnaast doe je er ook goed aan een e-maillijst van klanten op te bouwen. Denk er ook over na of je een blog bij wilt houden waarin je de vragen beantwoordt van je doelgroep. Door dit regelmatig te doen score je beter op Google en komen mensen via de zoekmachines bij jou terecht.
Blijf je webshop onderhouden
Wil je dat de positie van je webshop hoger wordt in Google, dan zou je de website moeten blijven updaten. Pas productteksten aan waar dat nodig is en probeer de vragen van klanten altijd zo snel mogelijk te beantwoorden.
Lees ook: Ga jij voor een smartwatch?